Første bind indledes med genopdagelsen af den oprindelige pompejanske dekorationskunst. Udgravninger af de italienske byer som blev tilintetgjort ved Vesuvs udbrud i 79 e.Kr. medførte at kendskabet til de forsvundne byer og deres skatte spredtes i Europa igennem 1700- og 1800-tallet. Det medførte en flodbølge af interesse såvel i Danmark som i andre lande. Vore kunstnere og arkitekter bragte den antikinspirerede kunstart hjem og genskabte dens charme i omkring 100 ejendomme i Danmark. Vi følger denne historie op gennem 1830-1840’erne med hovedværker som Thorvaldsens Museum og Universitetsvestibulen. Navnlig den nationalliberale, politiske elite lod nu deres hjem udsmykke i den nye, antikke – og dengang moderne – stilart.
Andet bind om pompejanske rumudsmykninger i 1800-tallets Danmark tages udgangspunkt i årtiet mellem de to sønderjyske krige. 1850’ernes pragmatiske konservatisme medfører et sammenbrud af de nationalliberale lederes højtflyvende frihedsdrømme fra 1840’erne. I kølvandet på københavnske politikeres virke i provinsen fremkommer brugen af pompejansk antikiserende udsmykningskunst i embedsmænds tjeneste- og privatboliger, ligesom førende erhvervsledere tager stilen i anvendelse i deres nyopførte direktørboliger. Også kunstnerboliger udsmykkes nu, ligesom staten lader de højere uddannelsesinstitutioner udsmykke i storladen antik stilart tilsat indslag af samtidig dansk oprindelse.
Tredje bind følger udviklingen efter tabet af Sønderjylland i1864. Med det nationale traume følger endelig de længe ventede reformer på Kunstakademiets uddannelser, navnlig på dekorationsskolen, der bliver ligestillet med de andre skoler. Samtidig synger den pompejanske dekorationskunst sin svanesang i storslåede udsmykningsarbejder i herregårde, offentlige bygninger, banker og endelig i en række private boliger. Demokratiets fædre falder bort i denne tid, ligesom skaberne af den antikinspirerede dekorationskunst, og det bliver nu sønnerne og næste generation, som følger epoken til døren. Århundredskiftet nærmer sig og nye tider stunder til. Danmark går ind i en ny kulturepoke med genopretning af den nationale følelse, erhvervsledernes storhedstid, moderne tider og den tiltagende industrialisering. Men guldalderens drømme bliver det grundlag, som det moderne Danmark hviler på.