INTERNATIONALT FORLAG FOR VIDENSKAB & KUNST A/S

Arkitekten og designeren Bent Karlby

Bent Karlby (1912-1998) havde et særligt talent: han formåede at forene sin forkærlighed for dekoration med tidens toneangivende ideal, modernismen.

 

Se billeder fra bogen nederst på denne side

 

Karlby spændte vidt og var ikke bange for eksperimenter med former og materialer. Bogen kommer hele vejen rundt i fortællingen om hans liv og værk, og der vises talrige eksempler på hans formgivning – de huse han tegnede, hans mange tapeter og lamper, samt hans tekstiler, møbler og kunsthåndværk.

 

Det er lamperne og de mange fabelagtige tapeter, som Bent Karlby er mest kendt for. Han blev en helt central skikkelse i den bevægelse mod højere kunstnerisk kvalitet, som de danske tapetfabrikker iværksatte fra 1930’erne, og som kom til at sætte et markant spor i interiørerne frem til midten af 1960’erne. Mange kunstnere og tegnere – kendte og ukendte – bidrog til ”Kunstnertapeterne”, men Bent Karlby blev det store navn inden for dansk tapetdesign i den periode. (Om denne særlige niche inden for dansk design fortæller en anden af Vibeke Andersson Møllers bøger: ”Danske Kunstnertapeter 1930-1965”). (læs mere om den bog her)

 

Den elegante lampe på bogforsiden er Bent Karlbys Ninotchka-pendel fra 1954. Forlægget for periodens lampeskærme med ”talje” var New Looks timeglasformede kvindefigur, som blev introduceret af Christian Dior i 1947. Bent Karlbys Ninotchka-pendel kunne fås i sort eller orientalskrødt metal, og den blev produceret og solgt af lampefabrikken LYFA A/S. Pendlens form og navn henviser til den særprægede hat, som Greta Garbo bar i filmen Ninotchka fra 1939.

 

Bent Karlby tegnede enkelte enfamiliehuse og sommerhuse – ofte i samarbejde med vennen, arkitekt Nils Koppel. Husene var skabt til at være en enkel, stilfærdig og uformel ramme om familielivet, og det kom også til udtryk i Karlbys eget hus på Hundesøvej i Gentofte. Her havde familierne Karlby og Koppel i 1941 købt en gammel frugthave og opdelt den i to parceller, og i sommeren 1942 byggede de hver sit hus. Her – lige syd for Ermelunden – boede Bent Karlby i de næste 17 år.

 

Anmelderen Flemming André Philip Ravn, Villabyerne, skriver: "... Bogen fortjener udbredelse, blandt andet fordi den giver et fint kulturhistorisk tilbageblik på udformningen og indretningen af danskernes hjem i midten af sidste århundrede....I form af velskreven tekst indeholder bogen en interessant skildring af Karlbys liv og levned, hvor man som læser kommer tæt på hans kunstsyn og arbejdsmetoder samt hans karrieres veje og udfordringer. Den æstetisk vellavede bog henvender sig til alle, der er interesseret i dansk brugskunst og designhistorie, og den kan stærkt anbefales."

 

Vibeke Andersson Møller er mag.art. i kunsthistorie 1991, og siden 1995 museumsinspektør og seniorforsker ved Nyere Tid, Nationalmuseet. I perioden 2007-2010 var hun konstitueret overinspektør samme sted. Vibeke Andersson Møller er forfatter til artikler om dansk arkitektur i det 18. og 20. århundrede samt til monografierne "Stellings Hus” (2003) ”Arkitekten Frits Schlegel” (2004), ”Farver i funktionalismen” (2009) og ”Danske Kunstnertapeter 1930-1965” (2013).

 

 

Arkitekten og designeren Bent Karlby

132 sider. Indb. 132 sider, stort format, rigt illustreret.. Vejl. pris 198 kr.

 

 

 

 

 

Fabelagtig prototype af belysningsarmatur til Pan-serien

Tørklæde af faldskærmssilke

Tapetet "Cocktail"

Huset i Gurre